У процесі діяльності компанії може знадобитися незалежна оцінка. На її підставі визначається ринкова вартість компанії. Цей документ необхідний у різних ситуаціях: під час продажу або злиття бізнесу, під час залучення інвестицій, для стратегічного планування.
Основні методи оцінювання бізнесу
Існує кілька методів оцінки підприємства, кожен з яких має особливості. Знаючи, як оцінити вартість фірми, можна використовувати той чи інший метод з урахуванням ситуації, що склалася.
Метод дохідного підходу
Принцип оцінки ґрунтується на аналізі майбутніх доходів компанії. Цей метод має два підходи оцінки:
- оцінка дисконтованих грошових потоків, за якої визначається вартість майбутніх грошових доходів компанії в поточних цінах;
- оцінка капіталізації доходу – використовується для стабільних компаній з постійним доходом, де поточний дохід капіталізується за ставкою прибутковості.
Метод порівняльного підходу
Компанію порівнюють з аналогічними підприємствами, які були продані нещодавно.
Метод витратного підходу
Вартість компанії оцінюють на основі чистих активів. Цей метод використовується для оцінки компаній з великим обсягом матеріальних активів.
Від якості виконаної оцінки залежить низка факторів, таких як майбутнє компаній, рентабельність та інше. Тому її виконанням повинні займатися фахівці, особливо, якщо підприємство знаходиться за кордоном.
Міжнародна компанія Azola Legal Services професійно виконує оцінку бізнесу незалежно від юрисдикції. Фахівці компанії мають багаторічний досвід роботи в галузі міжнародного права, бізнесу та економіки, що дає змогу виконати оцінку максимально точно з урахуванням сфери діяльності, незалежно від країни розташування.
Як вибрати відповідний метод оцінювання
Вибір методу оцінки залежить від низки факторів. Один з них є тип бізнесу, наприклад:
- компанії зі стійким доходом і довгостроковими перспективами краще оцінювати за допомогою дохідного підходу;
- компанії з високими активами можна оцінювати витратним підходом;
- компаніям, що беруть участь у процесі злиття або поглинання, підходить порівняльний підхід.
Для застосування дохідного підходу необхідні точні фінансові прогнози. Для порівняльного методу потрібні дані про угоди з аналогічними компаніями.
Вибір методу залежить і від мети оцінки. Наприклад, якщо необхідно провести стратегічне планування, досягти інших внутрішніх цілей, краще використовувати дохідний підхід. Якщо планується продаж бізнесу, використовують порівняльний підхід.
Оцінка вартості фірми – складне питання, що вимагає комплексного підходу і врахування безлічі факторів. Щоб отримати точну оцінку, рекомендується залучати професіоналів, які реально оцінять ситуацію і використають оптимальний метод.